Logo
Fundacja Pomocy Ofiarom
Błędów Medycznych
+48 601 471 063
PN-PT 10:00-17:00

Konferencja „Komunikacja – podstawa realizacji praw pacjenta”

FPOBM
20 listopada 2023

Fundacja Pomocy Ofiarom B??dów Medycznych
i Instytut Bada? nad Prawem i Medycyn? Arche
zapraszaj? na konferencj?:

„Komunikacja – podstawa realizacji praw pacjenta”
27 listopada, godz. 17.30
Centrum Prasowe Foksal, sala B
ul. Foksal 3/5, Warszawa

W tocz?cych si? w naszym kraju dyskusjach o jako?ci opieki zdrowotnej wci?? zbyt ma?o mówi si? o znaczeniu komunikacji pomi?dzy personelem medycznym a pacjentem. Tymczasem dobra komunikacja oparta na wzajemnym szacunku i zaufaniu mo?e w wymierny sposób przyczyni? si? do poprawy wyników leczenia polskich pacjentów

W?a?ciwie prowadzona komunikacja pozwala zmniejszy? liczb? zdarze? niepo??danych, w szczególno?ci na etapie diagnozowania pacjenta. Pacjent, który jest wys?uchany, potraktowany podmiotowo i z empati?, lepiej wspó?pracuje z personelem medycznym. Czynnikami, które cz?sto ?le wp?ywaj? na komunikacj? w relacji pacjent-lekarz, s? stres, poczucie bycia lekcewa?onym czy bycia ci??arem dla pracowników s?u?by zdrowia. Uczucia te wzmagane s? cz?sto przez brak udzielenia pacjentowi pe?nej i zrozumia?ej informacji na temat stanu jego zdrowia.  Konsekwencj? jest niech?? pacjentów do leczenia i obni?enie ich zaufania do osób, które ?wiadcz? im opiek? zdrowotn?. Dzi?ki kontaktowi z pacjentem, wys?uchaniu go i uwa?no?ci ?atwiej jest postawi? prawid?ow? diagnoz? czy w sposób wyczerpuj?cy przedstawi? plan leczenia i jego mo?liwe rezultaty oraz zwi?zane z nim ryzyka.

Celem organizowanej w dniu 27 listopada  2023 r. o godz. 17.00 w Centrum Prasowym Polskiej Agencji Prasowej przy ul. Brackiej 6/8 w Warszawie przez Instytut Bada? nad Prawem i Medycyn? Arche oraz Fundacj? Pomocy Ofiarom B??dów Medycznych konferencji jest pochylenie si? nad problemem komunikacji mi?dzy pacjentem i osobami wchodz?cymi w sk?ad personelu medycznego. Spojrzymy na t? kwesti? z ró?nych perspektyw, wychodz?c z za?o?enia, ?e to w?a?nie dobra komunikacja jest podstaw? realizacji praw pacjenta. 

Podczas pierwszego panelu, zatytu?owanego „Podmiotowy pacjent – skuteczne leczenie: jak realizacja praw pacjenta do informacji i ?wiadomej zgody przyczynia si? do zmniejszenia liczby zdarze? niepo??danych w s?u?bie zdrowia?” prelegenci reprezentuj?cy ró?ne grupy interesariuszy, odmienne do?wiadczenia zawodowe  postaraj? si? odpowiedzie? na nast?puj?ce pytania:

  • jakie informacje powinny by? przekazywane pacjentowi? 
  • jaki powinien by? wp?yw pacjenta na proces diagnostyczny i terapeutyczny? 
  • jak zapewni? pacjentom i ich bliskim empati? oraz wsparcie psychologiczne w trudnych sytuacjach? 
  • z jakimi trudno?ciami w obszarze komunikacji mierz? si? osoby szczególnie nara?one na wykluczenie?
  • jak? rol? odgrywa dobra komunikacja w odniesieniu do problemów zdrowotnych kobiet?

Podczas drugiego panelu, zatytu?owanego „W kierunku systemowych zmian modelu komunikacji pomi?dzy personelem medycznym a pacjentem”, prelegenci b?d? rozmawiali o mo?liwych zmianach instytucjonalnych i prawnych s?u??cych wzmocnieniu gwarancji praw pacjentów oraz poprawie jako?ci komunikacji z pacjentem: 

  • W jaki sposób zmieni? polski system opieki zdrowotnej, by sta? si? bardziej przyjazny dla pacjentów i lekarzy?
  • Jak wspiera? psychologicznie personel medyczny, by zapewni? mu mo?liwo?? dbania o w?asne zasoby?
  • Jak zapewni? balans mi?dzy empati? i profesjonalizmem w podej?ciu personelu medycznego do pacjentów? 
  • Czy polskie prawo i kultura umo?liwiaj? prowadzenie mediacji medycznych?
  • Jak systemowo wzmocni? pracowników s?u?by zdrowia, by u?atwi? im dobr? komunikacj? z pacjentem?

Praca lekarzy, piel?gniarek i po?o?nych jest trudna, wymagaj?ca pod wzgl?dem fizycznym i psychicznym, problemy pog??biane s? przez braki w personelu. Obecna sytuacja nie sprzyja zatem temu, by personel medyczny mia? wystarczaj?ce zasoby do w?a?ciwej komunikacji z pacjentem. ?

Konferencja „Komunikacja – podstawa realizacji praw pacjenta” b?dzie stanowi?a przyczynek do dyskusji o tym, jak pozytywnie wzmocni? relacje pacjentów i lekarzy. Pacjenci i lekarze (czy te? szerzej: personel medyczny) maj? ten sam cel, którym jest zdrowie pacjenta. Nieufno??, poczucie lekcewa?enia, zagro?enia, braku decyzyjno?ci rodz? frustracj?, wrogo??, a w skrajnych przypadkach nawet agresj?. W takich warunkach, trudno jest skutecznie leczy? i by? leczonym. Organizatorzy i Uczestnicy Konferencji b?d? starali si? odpowiedzie? na pytania, jak tym zjawiskom zapobiega? i minimalizowa? ich skutki. 

Konferencja zosta?a zrealizowana i sfinansowana w ramach zadania „Rozwój poradnictwa w zakresie praw pacjentów i porad prawnych dla ofiar b??dów medycznych” realizowanego w ramach Rz?dowego Programu Wspierania Organizacji Poradniczych Narodowego Instytutu Wolno?ci Centrum Rozwoju Spo?ecze?stwa Obywatelskiego (Konkurs RPWROP Edycja 2022 – priorytety 1-3).

Zostaw dane, oddzwonimy i udzielimy Ci wsparcia