Logo
Fundacja Pomocy Ofiarom
Błędów Medycznych
+48 601 471 063
PN-PT 10:00-17:00

Rzecznik Praw Pacjenta

Tymoteusz Zych
28 listopada 2021
Rzecznik Praw Pacjenta Nowe Fio

Rzecznik Praw Pacjenta to organ w?a?ciwy w sprawach ochrony praw pacjentów. Czym dok?adnie zajmuje si? Rzecznik? Jak uzyska? pomoc Rzecznika Praw Pacjenta? Czy organ ten oferuje pomoc ofiarom b??dów medycznych?

Rzecznik Praw Pacjenta — czym si? zajmuje?

Rzecznik Praw Pacjenta to centralny organ administracji rz?dowej w?a?ciwy w sprawach ochrony praw pacjentów. Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta. Siedziba Biura znajduje si? przy ul. M?ynarskiej 46 w Warszawie. Nie ma o?rodków zamiejscowych ani delegatur. Posiada natomiast bezp?atny, ogólnopolski numer infolinii: 0 800 190 590 (pn.-pt. w godz. 8.00 – 20.00.)

Prawa pacjentów s? okre?lone w ustawie. Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta wskazuje, ?e celem Rzecznika jest prewencyjna dba?o?? o przestrzeganie praw pacjentów. Rzecznik ma tak?e reagowa? w ka?dej sytuacji, w której prawa pacjenta nie s? przestrzegane.

Ustawa o prawach pacjenta do zada? Rzecznika zalicza m.in. prowadzenie post?powa? w sprawach praktyk naruszaj?cych zbiorowe prawa pacjentów. Rzecznik ma wspó?pracowa? z organizacjami, które zajmuj? si? ochron? praw pacjenta. Ponadto analizuje skargi pacjentów w celu okre?lenia zagro?e? i obszarów w systemie ochrony zdrowia wymagaj?cych naprawy.

Rzecznik mo?e uczestniczy? w post?powaniach cywilnych z zakresu naruszenia praw pacjenta. Ma takie same uprawnienia jak te przys?uguj?ce prokuratorowi. Mo?e bra? udzia? w tocz?cym si? post?powaniu, ??da? wszcz?cia post?powania z urz?du lub na wniosek strony.

Rzecznik Praw Pacjenta mo?e te? poprosi? Rzecznika Praw Obywatelskich lub Rzecznika Praw Dziecka o podj?cie dzia?a? le??cych w ich kompetencjach.

Nale?y pami?ta?, ?e Rzecznik Praw Pacjenta to inny organ ni? pe?nomocnik do spraw praw pacjenta w szpitalu. Osoba pe?ni?ca w szpitalu funkcj? pe?nomocnika podlega bezpo?rednio dyrektorowi szpitala, który j? zatrudnia. Zwrócenie si? o pomoc szpitalnego pe?nomocnika nie wyklucza interwencji Rzecznika. 

Pomoc Rzecznika Praw Pacjenta — infolinia

Rzecznik Praw Pacjenta mo?e ?wiadczy? pomoc na wiele sposobów. Jednym z nich jest mo?liwo?? konsultacji i wsparcia w ramach infolinii, co pozwala na interwencj? ju? w chwili, gdy prawa pacjenta s? naruszane. 

Specjali?ci pracuj?cy w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta na bie??co pomagaj? pacjentom. W ramach konsultacji rozwiewaj? w?tpliwo?ci i podpowiadaj? jakie kroki prawne mo?na podj??. Gdy np. przychodnia odmawia spe?nienia ?wiadczenia, mo?emy zadzwoni? do Biura Rzecznika z pro?b? o porad?.

Infolinia jest bezp?atna.

Dzia?a od poniedzia?ku do pi?tku od godz. 8:00 do 20:00 pod numerem: 0 800 190 590.

W czasie po??czenia zostan? nam wskazane podstawy prawne uzasadniaj?ce nasze ??danie lub odmow? placówki. 

Post?powanie bez wniosku

Rzecznik mo?e wszcz?? post?powanie nawet bez z?o?enia wniosku przez ofiar? b??du medycznego. 

Je?li sygna? od pacjenta b?dzie wskazywa? na naruszenie praw pacjenta, np. b??d medyczny albo je?li zdarzenie b?dzie wskazywa?o, ?e naruszenie dotyczy wi?kszej liczby pacjentów, mo?na si? spodziewa? interwencji Rzecznika. Wówczas Rzecznik rozpatruje spraw? pod k?tem stosowania praktyk naruszaj?cych zbiorowe prawa pacjentów.

Pomoc ofiarom b??dów medycznych

Je?li pacjent uwa?a, ?e jego prawo pacjenta zosta?o naruszone, mo?e z?o?y? do Biura wniosek o wszcz?cie post?powania wyja?niaj?cego.

Taki wniosek jest wolny od op?at administracyjnych.

We wniosku nale?y szczegó?owo opisa? sytuacj?, jaka spotka?a pacjenta, i do??czy? ewentualn? dokumentacj? potwierdzaj?c? zdarzenie. Nast?pnie wniosek nale?y podpisa? odr?cznie i przes?a? na adres Biura. Rzecznik zapoznaje si? z wnioskiem i ocenia, czy dosz?o do naruszenia praw pacjenta. Je?li tak – podejmuje dalsze dzia?ania.

Rzecznik mo?e samodzielnie prowadzi? post?powanie wyja?niaj?ce. Najcz??ciej zwraca si? o wyja?nienia do dyrektora placówki medycznej. Mo?e te? przeprowadzi? kontrol? w placówce medycznej. Nie musi uprzedza? placówki o zamierzonej kontroli.

Drug? mo?liwo?ci? jest zwrócenie si? przez Rzecznika do w?a?ciwych organów — np. prokuratury — o zbadanie sprawy.

Zawsze po zako?czeniu post?powania Rzecznik stwierdza, czy dosz?o do naruszenia praw pacjenta. Powiadamia o tym wnioskodawc?, pacjenta oraz ?wiadczeniodawc?, którego wniosek dotyczy?.

Fundacja Pomocy Ofiarom B??dów Medycznych proponuje swoim beneficjentom wyst?pienie do Rzecznika Praw Pacjenta z wnioskiem o stwierdzenie zawinionego naruszenia prawa pacjenta.

Post?powanie to jest bezp?atne. Wniosek o stwierdzenie naruszenia prawa jest wolny od op?at. Rzecznik wydaje decyzj? na podstawie stanowiska konsultanta w dziedzinie medycyny, której dotyczy sprawa. To umo?liwia przygotowanie starannej argumentacji do samego procesu s?dowego o odszkodowanie.

Sama decyzja Rzecznika Prawa Pacjenta, w której Rzecznik potwierdza zaistnienie b??du medycznego, jest wa?n? opini?, któr? s?d zazwyczaj bierze pod uwag?, rozstrzygaj?c sprawy o odszkodowanie za b??dy medyczne.

Odpowiednie opisanie sytuacji i w?a?ciwe udokumentowanie podejrzenia, ?e jeste?my ofiar? b??du medycznego, zwi?ksza szans? na pomoc Rzecznika. Fundacja Pomocy Ofiarom B??dów Medycznych ?wiadczy nieodp?atn? pomoc w pisaniu wniosków do Rzecznika Praw Pacjenta. 

Równie? sam Rzecznik po zapoznaniu si? ze spraw? mo?e zaanga?owa? si? w dochodzenie roszcze? na rzecz ofiary b??du medycznego. Wówczas post?powanie b?dzie wolne od jakichkolwiek op?at.

 Fundacja Pomocy Ofiarom B??dów Medycznych

Osobom podejrzewaj?cym, ?e pad?y ofiar? b??dów medycznych Fundacja Pomocy Ofiarom B??dów Medycznych radzi, by spróbowa?y w??czy? w swoj? spraw? Rzecznika Praw Pacjenta. 

Fundacja Pomocy Ofiarom B??dów Medycznych w ramach darmowej pomocy prawnej przygotowuje analiz? dokumentacji, opini? prawn? oraz wniosek do Rzecznika Praw Pacjenta.

S?u?y tak?e poradnictwem prawnym w zakresie dalszej ewentualnej drogi s?dowej, np. w celu uzyskania renty lub odszkodowania za b??dy medyczne.

Zostaw dane, oddzwonimy i udzielimy Ci wsparcia